Koffieboontjes knit-a-long

Toen ik vorige week mijn eerste koffieboontjessok ooit breide was ik zó enthousiast dat ik het liefst wilde dat iedereen dit steekje leerde kennen. Dus organiseer ik in juni 2021 mijn allereerste knit-a-long!

Het koffieboontje is een eenvoudig, oeroud steekje dat vaak wordt gebruikt in sokken en boorden. De structuur van deze steek zorgt voor een lekker squeezy breiwerkje. Ik hou er van!

Ik vond informatie op het blog van Atelier Rosan, de website van Wol & Co en op Ravelry in het (gratis) patroon van Esther van StarFiber Studio. Ook vind je het koffieboontjespatroon in het sokkenbreiboek Sokken brei je zo van Jo An Luijken en Marlies Hoogland. Er is ongetwijfeld nog meer te vinden over dit leuke steekje. Laat het me vooral weten!

Ik brei mijn koffieboontjes als volgt:

  1. p2 – k2
  2. p2 – k1 – yo – k1
  3. p2 – k3
  4. p2 – sl 1 purlwise – k2 – psso
  • p = to purl, averecht breien
  • k = to knit, recht breien
  • yo = yarn over – omslag van voor naar achter
  • sl1purlwise = slip 1 stitch purlwise with yarn in back – 1 steek averecht afhalen met garen aan de achterkant
  • psso = pass slipped stitch over – haal de afgehaalde steek over de twee recht gebreide steekjes

Ik brei mijn koffieboontjessokken maat 38 van teen naar been op de volgende manier:

Materiaal:

  • LangYarns Alpaca Soxx – kleur 26
  • rondbreinaald 2 mm

Teen:

  • zet 14 steken op met de Turkish CO
  • meerder tot 30 steken (60 in totaal)
  • brei 10 toeren alle steken R

Voet:

  • bovenkant voet 16 koffieboontjes (64 toeren)
  • begin en eindig met 2AV
  • let op: brei je 56 of 64 steken begin en eindig dan met 1AV!
  • onderkant voet alle steken R

Hiel:

Been:

  • brei zowel aan voor- als achterkant 16 koffieboontjes (64 toeren)
  • begin en eindig aan voorkant met 2AV
  • begin en eindig aan achterkant met 2R

Boord:

  • brei 15 toeren 2R – 2AV
  • kant af met dikkere naald en extra stretch bind off.

Voor het breien van mijn sokken in juni gebruik ik een sok-planning. Als ik deze volg weet ik zeker dat mijn sokken eind van de maand klaar zijn. Dat is geen must voor het meedoen aan de knit-a-long, maar ík wil eindigen met lege naalden.

eind mei materialen kiezen en klaarleggen
di 1 juniteen
wo 2 juni4 koffieboontjes
do 3 juni4 koffieboontjes
vr 4 juni4 koffieboontjes
za 5 juni
zo 6 juni
ma 7 juni 4 koffieboontjes
di 8 junihiel
wo 9 juni4 koffieboontjes
do 10 juni 4 koffieboontjes
vr 11 juni4 koffieboontjes
za 12 juni
zo 13 juni
ma 14 juni 4 koffieboontjes
di 15 juni boord
wo 16 juni teen
do 17 juni 4 koffieboontjes
vr 18 juni4 koffieboontjes
za 19 juni
zo 20 juni
ma 21 juni 4 koffieboontjes
di 22 juni 4 koffieboontjes
wo 23 juni hiel
do 24 juni 4 koffieboontjes
vr 25 juni 4 koffieboontjes
za 26 juni 4 koffieboontjes
zo 27 juni 4 koffieboontjes
ma 28 juni boord
di 29 juni draadjes wegwerken
wo 30 juni

Ik heb bewust een aantal dagen leeg gehouden die ik ga gebruiken om in te halen of vooruit te werken wanneer nodig.

Mocht het plannen van je sokkenbreiwerk jou ook leuk lijken voel je vrij om mijn planning te gebruiken!

Alles op een rijtje:

  • Koffieboontjes knit-a-long van 1 t/m 30 juni 2021.
  • Brei (of haak) lekker aan een handwerkje waarin je dit steekje gebruikt.
  • Deel jouw koffieboontjes met de #koffieboontjeskal op social media of klets lekker mee op Ravelry in het Koffieboontjesdraadje.
  • Bij een knit-a-long horen ook prijsjes. Wat deze prijsjes precies gaan worden hoor je later. Mocht je het leuk vinden om een prijsje te verzorgen neem dan contact met me op!
  • Eind juni open ik een extra draadje op Ravelry waarin je een foto van je koffieboontjes kunt uploaden. Zowel uit dit draadje als via de # op Instagram zal ik een aantal prijswinnaars kiezen. Ik houd je op de hoogte via mijn Instagram en YouTube!
  • Check mijn YouTube filmpje 5 waarin ik uitgebreid vertel of deze knit-a-long.

#koffieboontjeskal

5 gedachtes over “Koffieboontjes knit-a-long

  1. Dit is echt een patroon wat je super snel in je vingers hebt. Ik ga jouw planning erbij houden, dat is voor mij een mooie stok achter de deur om deze sokken ook echt in een masnd af te breien.

    Like

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )