Braided Cabled Ear Warmer – Jessika Kalwei

Een paar weken geleden kreeg ik van mijn schoonzusje Rosa een prachtige streng wol cadeau. Tijdens haar wandelvakantie in Zweden kwam ze de Öströö Fårfarm tegen en had ik het geluk dat ze aan mij dacht. Het is een non-superwash wol in een prachtige warmbruine tint.

Met deze mooie wol wilde ik zuinig zijn. Natuurlijk ging dat mis. Tijdens het opwikkelen van de streng met mijn wolmolen en wolparaplu raakte ik gígantisch in de knoop. Dat gebeurt niet zo heel vaak. Met engelengeduld ontrafelde ik alle knopen. Ik ontkwam er niet aan om mijn draad één keer door te knippen. Dat bleek later mijn geluk!

Sinds een aantal weken hebben wij namelijk een ontzettend lief klein hondje, Bobbie. Nog niet eerder maakte ze iets kapot. Totdat ze mijn Zweedse wol ontdekte. Ik zat op de bank bloemetjes te borduren op mijn kerstomslagdoek toen mijn telefoon ging. Ik kletste gezellig én lang met mijn zusje. Na ruim een half uur bleek ik niet de enige te zijn die heel enthousiast werd van het Zweedse garen. Bobbie had stiekem mijn bolletje van de bank gegrist en ook een rustig plekje opgezocht. Heerlijk ongestoord vermaakte ze zich met mijn mooie wolletje. Daar wordt wol niet mooier van kan ik je vertellen …

Gelukkig had ik noodgedwongen twee bolletjes gemaakt van mijn streng én was ik aan het borduren met de kleinste. Bovendien heb je voor borduren korte draden nodig. Daar had Bobbie me goed bij geholpen. Elke keer als ik met deze wol aan de slag ging kwam ze met verlangende blik naast me zitten. Een goede smaak heeft ze zeker. Pech ook. Mijn werkje lag voortaan op een veiligere plek.

Het leek me leuk om bij mijn prachtige kerstomslagdoek een bijpassende haarband te breien. Ik ben dol op haarbanden en draag ze elke dag. Sinds een tijdje gaat mijn voorkeur absoluut naar gebreide haarbanden. Deze zitten zo heerlijk. Bovendien blijft mijn pony zo zitten zoals ik graag wil.

Op Ravelry vond ik een gratis patroon van een hoofdband met een prachtige kabel. Ik wilde geen oorwarmers, maar een haarband. Met dunnere naalden kreeg ik exact de juiste breedte. Mijn haarbanden brei ik graag op korte naaldjes. Ik gebruikte bamboe DPN’s, oftewel sokkenbreinaalden. Dat werkt prettig. Ook had ik een dunne kabelnaald. Eventjes probeerde ik mijn kabels zonder kabelnaald te breien, maar dat vond ik meer gedoe dan met. Wellicht had ik wat extra oefentijd nodig. Wie weet een volgende keer.

Alles op een rijtje:

  • Patroon (gratis): Braided Cabled Ear Warmer van Jessika Kalwei
  • Garen: wol van Öströö Fårfarm, ik denk deze.
  • Naalden: 2 bamboe DPN’s (double pointed needles)/ sokkenbreinaalden 3 mm
  • Het patroon bestaat uit 8 naalden. Deze 8 naalden breide ik 18x.
  • Vervolgens breide ik nog 4 pennen tricotsteek.
  • Mijn werk was ongeveer 48 cm lang.
  • Na het afkanten naaide ik beide uiteinden met een eenvoudig steekje aan elkaar.
  • Ik wikkelde een lange draad om de geplooide naad. Dit draagt prettig en ik vind het mooi. Ik draag deze ‘knoop’ altijd in mijn nek, maar boven op je hoofd is ook leuk!
  • In dit IGTV-filmpje vertel ik over mijn haarband.

2 gedachtes over “Braided Cabled Ear Warmer – Jessika Kalwei

Plaats een reactie