Aylene sokken – Lary Knits

Meerdere keren zag ik deze fantastische Aylene sokken van Lary Knits voorbij komen op Instagram. Ondanks dat ik het meest blij word van eenvoudige sokken ging mijn hart hier toch echt sneller van kloppen. Aan de slag dus!

In mijn voorraadje had ik nog een bol LangYarns Supersoxx Nature 4 ply. Sokkenwol is meestal een combinatie van wol en nylon of een natuurlijke versteviging. Dit natuurlijk om te voorkomen dat je snel gaten krijgt. Dit is echter een sokkengaren van 100% wol. Het is een 4ply garen, wat betekent dat vier dunne draadjes samen gesponnen zijn tot deze draad. Hoe meer dunne draadjes een draad bevat, hoe steviger. Heel benieuwd hoe stevig dit wolletje is!

De Aylene sokken worden van been naar teen gebreid. Je start met een tubular cast on. In mijn hoofd was dat heel ingewikkeld, maar met een fijn instructiefilmpje op internet bleek het fluitje van een cent.

Deze manier van steken opzetten is uitermate geschikt voor een één-bij-één rib boordsteek. Het zorgt voor een mooi randje. Bovendien zou het ook voor wat extra rek moeten zorgen. Mijn sokken hebben meer rek met een long-tail-cast-on. Wellicht heb ik de opzettoeren iets te strak gebreid.

De sokken hebben een prachtig lace patroon. Met hulp van een chart, een telschema, herhaal je steeds 12 toeren met verschillende steken. Samen zorgen deze toeren voor het patroon. Het duurt altijd even voor je de schoonheid van het patroon in je breiwerk terugziet. Heb geduld!

Voor mij was het patroon best lastig te memoriseren. Er staat duidelijk uitgelegd wat je moet doen. Elke toer is echter anders en het kostte me vrij veel moeite om het in de vingers te krijgen. Misschien was ik te ongeduldig? Naarmate mijn sok vorderde ging het namelijk steeds makkelijker.

Het patroon geeft instructies voor een german-short-row hiel. Een hiel met verkorte toeren. Deze breide ik nooit eerder en ondanks mijn tevredenheid over de hielen die ik normaalgesproken gebruik waagde ik een poging. En nog een poging. En nog een poging. Het lukte niet. Elke keer maakte ik foutjes en zag het er niet mooi uit. Toch maar een Fish-lips-kiss hiel dus.

Eerlijk gezegd denk ik dat iets heel graag willen essentieel is voor het leren van iets nieuws. Die wil geeft wilskracht en maakt dat ik de oncomfortabele stapjes van iets nog niet beheersen voor lief neem. Als de wil ontbreekt geef ik veel sneller op.

Doorzettingsvermogen was sowieso een thema voor mij tijdens het breien van deze sokken. Zo bijzonder hoe iets in het begin bijna te moeilijk lijkt en na doorzetten als vanzelf van je naalden komt. Groeiende breispierballen doen soms een beetje pijn, maar zijn uiteindelijk zó lekker!

Deze ervaringen tijdens het handwerken zijn voor mij zo waardevol voor andere zaken in mijn leven. Heerlijk om dat zo binnen mijn comfortzone te kunnen oefenen!

Alles op een rijtje:

  • Patroon: Aylene sokken van Lary Knits (verkrijgbaar in NL en ENG).
  • Garen: LangYarns Super Soxx Nature 4ply van LangYarns (gekregen).
  • Naald: rondbreinaald 2mm – 100cm.
  • Maat: S/M – maat 38
  • Boord:
    • Instructiefilmpje tubular cast on.
    • 10 toeren 1R – 1AV (inclusief opzettoeren tubular cast on)
  • Been:
    • herhaal 5x chart (60 toeren)
    • brei 1x chart in patroon aan voorkant en tricotsteek aan achterkant voor de hiel.
  • Hiel: Fish-lips-kiss hiel van Sox Therapist.
  • Voet:
    • herhaal 5x chart (60 toeren)
    • tricotsteek voetzool
  • Teen:
    • minder tot 14 steken per naald
    • Kitchener stitch
  • In dit en dit IGTV-filmpje vertel ik over mijn Aylene sokken.

Een gedachte over “Aylene sokken – Lary Knits

  1. Wat een prachtig paar sokken!
    Knap dat je doorgaat, ik zou het allang in een hoek gegooid hebben….🤭
    Toch wil ik ooit een keer sokken gebreid hebben.
    De andere projecten zijn echt juweeltjes!

    Groetjes Angelique

    Like

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )